Mikael Selstad började som kontaktlärare i 5:an på Nesoddtangen skola i höstas. Han kände inte eleverna sedan tidigare, och har därför lagt ner mycket tid på att lära känna eleverna, skapa goda relationer och lägga en grund för en trygg lärmiljö. Elevgruppen har stor spridning kunskapsmässigt och Mikael tycker det är svårt med nivådifferentiering. Han är därför glad att Kikora underlättar det arbete för honom.
Vi besökte 5B på Nesoddtangen skola där Mikael är kontaktlärare. Han har arbetat som lärare i 6 år, de senaste 4 som matematiklärare i grundskolan. Vi möter en livlig klass direkt efter lunch. Barnen är uppe i varv och behöver lite tid för att lugna sig. Mikael kan sin klass och väntar tålmodigt med ett lurigt leende på läpparna på att det ska lugna sig. Eleverna ska ha en matte och han vet hur viktigt det är att de får en bra övergång från fritid till matte.
Fokusera på elevens välmående
När vi frågar Mikael vilka utmaningar han möter i sin vardag nämner han att han i första hand är mån om att eleverna ska ha det bra i skolan, att de ska trivas. Han kommer följa dessa elever fram till 7:an så det är viktigt att han lägger ner tid på att bygga förtroende och skapa en bra lärmiljö.
– Det viktigaste för mig är att barnen tycker att det är roligt att gå i skolan. Allt annat är irrelevant; oavsett om de kämpar för att läsa eller skriva, eller om de har andra inlärningsmässiga utmaningar. Om de inte gillar att gå i skolan så lär de sig inte heller. Därför fokuserar jag på att de ska må bra! säger Mikael.
De andra utmaningarna han tar upp är tidspress och differentiering. I en hektisk vardag har han sällan tid att skapa stora, rika och differentierade uppgifter. Han säger att det är stor skillnad i elevernas kunskapsnivå. Och alla ska ha arbetsuppgifter som är anpassade efter sin nivå – samtidigt som de ska trivas och inte bli särbehandlade:
– Vi delar inte upp gruppen efter nivå. Jag vill inte att eleverna ska känna sig ”satta i ett fack”. Det är därför jag tycker att Kikora är så bra. Eleverna arbetar i samma verktyg med olika uppgifter och ingen känner att de sticker ut, säger Mikael.
Startar klassen med en diskussion
Mikael tycker om att starta klassen med en diskussion och tycker att diskussionsverktyget i Kikora har blivit väldigt bra. Att börja med en diskussion är ett bra sätt att engagera eleverna och få igång det matematisk samtalet. Dagens ämnen är decimaltal och bråk och på vilka olika sätt de kan skrivas på och förkortas.
Mikael börjar diskussionen på tavlan innan eleverna jobbar i Kikora. Barnen arbetar tillsammans med sin inlärningspartner: De pratar, demonstrerar för varandra och argumenterar varför de tror att deras svar är rätt.
När de har jobbat klart sammanfattar Mikael i helklass. För honom är det viktigt att inte direkt säga om det är rätt eller fel när eleverna kommer med sina svar. Han är mån om att barnen ska upptäcka mönster, se samband
– Jag vill höra hur de har tänkt, och varför. Det är ofta så att de har tänkt helt rätt men svaret kan vara fel. Det är bra för dem att få feedback om att de tänker rätt, att de har gjort ett bra jobb. Jag tror att det här hjälper och skapar matematikglädje, säger Mikael.
Nivådifferentiering underlättas i Kikora
Norges nya läroplanen betonar att man ska arbeta mer tvärvetenskapligt och gå djupare, förklarar Mikael. Tidigare, fortsätter han, var de flera mattelärare inom årskursen. Då hade de en mattegrupp där de samarbetade kring upplägg och scheman.
Han är därför nöjd med att ha Kikora som läromedel. Där hittar han många rika uppgifter som är anpassade till olika nivåer och lätta att använda i undervisningen. Eleverna tycker också att det är roligt, och de tycker om att arbeta varierat.
– Jag behöver inte lägga tid på att hitta / göra flera planeringar. De som behöver ett långsammare tempo väljer stig A, de som behöver fler utmaningar använder stig C. Det händer också att jag ger uppgifter från lägre eller högre årskurs när det behövs, säger han.
Alla arbetar i samma verktyg och han lägger sin tid på uppföljning och vägledning. Han tror att det har haft en positiv inverkan på motivationen att jobba i Kikora och att fler nu tycker att matematik är roligt.
– Eleverna hade inte jobbat med Kikora tidigare, men nu när de ibland ska jobba med papper blir det ett sånt ramaskri! ler han.
Lärarens bästa vän: Kikora insikt
I en tidspressad vardag är Kikora-insikt oumbärlig. Kikora-insikt visar detaljerade rapporter om alla elevers arbete. Mikael får en överblick över vad eleverna jobbar med, hur mycket de jobbar, vad de sliter med och om/var de behöver hjälp på vägen.
Han berättar att han använder Kikora väldigt ofta som läxa eftersom han tycker att det är lätt att se hur lång tid eleverna har använt och på vilken nivå de har arbetat. Om någon spenderar väldigt kort tid kan det vara ett tecken på att det är för lätt och att de jobbar på en lite för låg nivå.
– Jag behöver inte lägga så mycket tid på att lista ut vad de behöver hjälp med i klassen för det vet jag i förväg! Jag tittar på läxorna på fredagen och börjar alltid måndagen med att ta tag i de elever som inte fick till det veckan innan, så kan jag hjälpa dem tidigt, och undvika att missförstånd/luckor befästs, säger han.
Till sist frågade vi Mikael om han hade några tips att ge till nya lärare som börjar med Kikora.
– Det är en bra idé att titta på hela innehållet och nationella prov och inte bara årskursen du undervisar i. Börja gärna undervisningen med diskussionsuppgifter och tänk på att programmet är en dator som kan vara “petigt noggrann” till exempel bråk som ska förkortas, svarar Mikael med glimten i ögat.