Vi har pratat med flera lärare, både nyexaminerade och rutinerade lärare med erfarenhet, om de vanligaste utmaningar de stöter på i sin dagliga undervisning. Vi fick ta del av deras bästa tips för att hantera dessa på bästa sätt!
1. Eleverna är passiva och inte aktiva i undervisningen
Du står framme vid tavlan och undervisar. Du pratar, förklarar, skriver och tecknar. Eleverna sitter vid sin bänk och lyssnar – som passiva åskådare.
Passiva elever har ofta lätt för att bli uttråkade och tappar därför fokus, som bidrar till att ny information inte befäster sig som önskat. Även fast det känns tryggt att stå framme vid tavlan och “föreläsa” – fall inte för den frestelsen! Man ser ju aldrig en fotbollstränare springa runt planen medans spelarna står och tittar på?
Du som lärare borde använda den största delen av dig tid till uppföljning. Står gärna framför tavlan i början av lektionen för att förmedla teorigrundlaget och vad du förväntar dig av elevernas insats, men kom ihåg att sen sätta dom snabbt i arbete!
2. Matematiken är inte statisk
Lärare hör ofta att matematik är svårt, att eleverna inte klarar av att slutföra uppgifter och inte tror att dom är tillräckligt smarta för att klara ämnet. Dessvärre händer det även att föräldrar bidrar till att förankra negativa tankarna i sina barn genom att säga saker som “i vår familj har ingen mattehjärna” eller “jag klarade aldrig mina matteläxor i din ålder”.
Men matematik är inte statiskt! Det finns en korrelation mellan arbetsinsats och matematiklärande. Detta måste läraren förmedla, och förklara att det är möjligt för alla att klara det! Här kan det ofta vara en fördel att dela in eleverna i grupper- för på så sätt flyttar man ansvaret för att förstå individuellt över till hela gruppen. Det sätter i sin tur igång den dynamiska tankegången! Elever som förstår och hittar lösningen upplever ett ansvar för att hjälpa sina kamrater och kan ofta förklara på ett lättmottagligt sätt.
3. Differensiering
Alla elever har rätt till anpassat lärande för att få bästa möjliga förutsättningar till förståelse. Detta kan ofta kännas stort och överväldigande, för hur ska man hinna anpassa undervisningen till varje enskild elev?
Anpassa dig därför huvudsakligen till hela gruppen, lita på att du känner dina elever. Glöm inte att du bara är en person och att du gör ditt bästa för dina elever utifrån de förutsättningar du har. Man behöver inte “uppfinna hjulet” på nytt igen. Det finns också väldigt många bra hjälpmedel att nyttja, material som är noggrant utvecklat och testat – så använd dom!
4. Var inte rädd för att göra fel
Till och från kommer du att tvivla på din egen förmåga, när en lektion inte gick som du ville. Det kan kännss som att du inte når ut till eleverna och att dom inte lär sig något.
Men ofta blir just dessa lektioner språngbrädor till någonting väldigt bra. Det är för att du har fått den erfarenheten och kunnat reflekterat över vad som gick snett. Man lär sig mycket från sina “misstag”! Det gäller både lärare och elever. Kom också ihåg att det inte går att ge 110% var enda dag.
5. Man måste våga be om hjälp
Kanske är du nyexaminerad eller nyanställd lärare full av förväntan och ideér. Samtidigt är det mycket du ska sätta in dig i på ditt nya jobb: schemaläggning, den sociala miljön i klassrummet, kommunikation med kollegor och föräldrar – för att nämna några. Till och från kommer saker inte att gå som förväntat. Du kommer att bli arg, ledsen, upprörd. Det är helt okej!
Kom ihåg att runt omkring dig finns det många som gått igenom exakt samma saker förut. Ta hjälp av den kunskap och erfarenhet som finns! Våga be om hjälp och våga erkänna när saker går dåligt. Lita på dina kollegor och skapa förhållanden med folk som du kan prata med. Det är otroligt viktigt när dagarna känns tunga.
6. Var inte tillgänglig och svara på mailen dygnet runt
Som lärare känner du ofta ett behov för att hålla dig informerad, och det kan vara extra svårt att släppa taget om saker. Med tillgång till e-post direkt i mobiltelefonen har det aldrig varit så enkelt att hålla sig uppdaterad dygnet runt. Men en e-post kan oftast vänta, även om det inte alltid känns så.
Prova att undgå frestelsen att läsa och svara på e-post i dygnets alla tider. Sätt hellre upp en rutin när du kollar e-posten t.ex. 3-4 gånger om dagen: på morgonen, mitt på dagen och innan du går hem. När du lämnar skolan är det nyttigt att kunna koppla av och ladda om batterierna.