Hur kan vi göra undervisning i matematik stimulerande och motiverande för alla elever? Vi måste ge eleverna likvärdiga möjligheter som tar hänsyn till deras nivå och hur de på bästa sätt lär sig. Varje elev har rätten till en möjlighet för att nå sin fulla potential och med Kikora matematik kan du vara med och bidra till att nå det målet.
Ett inkluderande läromedel
En undervisning som tillmötesgår elevernas sätt att lära sig förutsätter en god lärandemiljö för pedagogerna, där de har tillgång till ett läromedel som är inkluderande för eleverna. Du som ny användare av Kikora matematik blir alltid erbjuden en genomgång av produkten.
Detta så att du både smidigare och snabbare kan komma igång, samtidigt som du får en tydlig bild av hur det går att anpassa det digitala läromedlet med de elever och klasser som undervisas. Med Kikora matematik får du med dig tre avgörande fokusområden för ett inkluderande läromedel: tillgänglighet, flexibilitet samt feedback och rapporter.
Läromedlet är lättillgängligt
Tillgängligheten är av stor vikt av flera anledningar. Det ska vara enkelt för eleverna att både komma åt och att sedan använda sig av läromedlet. Alla elever som har en inloggning till Kikora matematik har därför en möjlighet att logga in och räkna matte vare sig de är i skolan eller om de jobbar hemifrån. De har även valmöjligheten till att jobba med uppgifterna som inte tillhör den årskurs de själva går i. Alla elever, oavsett årskurs har alltså tillgång till allt material från årskurs 4 till och med årskurs 9.
En lärare kan även tilldela uppgifter till eleverna från en annan årskurs. Om exempelvis några elever behöver mer stöd inom ett visst område, samtidigt som andra elever i samma klass behöver mer utmaningar inom samma område, kan läraren på grund av tillgängligheten till alla uppgifter i läromedlet välja att tilldela olika uppgifter till eleverna. Efter en introduktion får eleverna möjligheten att räkna på tre olika nivåer som kallas för stigar. Efter introduktionsuppgifterna får eleverna välja om de vill fortsätta på stig A, B eller C, där stig C är den mest utmanande av de tre stigarna.
Flexibiliteten är viktig
Per automatik när vi pratar om de tre olika stigarna, kommer vi in på den andra huvudpunkten inom inkluderande läromedel. Flexibilitet. När man ser över de olika uppgifterna i stigarna finns en variation av inlärningsstilar. Det finns exempelvis olika typer av interaktiva uppgifter i form av text, bild och laborativa övningar. Eftersom det finns lika många inlärningssätt som det finns elever, är det en självklarhet att det ska finnas flera olika former av uppgifter som tar upp samma ämnesområde. På grund av detta finns även det vi kallar för diskussionsverktyget. I de flesta uppgifter kan läraren välja att använda diskussionsverktyget med sina elever. Det är ett sätt för att låta eleverna öppet komma igång med att diskutera matematik genom att lyssna och lära av varandra.
Omedelbar feedback för eleverna och direkt rapportering till lärarna
Den tredje huvudpunkten som sammanflätar Kikora matematik som ett inkluderande läromedel är Feedback och rapporter. När eleverna räknar har de möjlighet att ta hjälp av både ledtrådar men även lösningsnycklar. Det här är ett sätt för att effektivisera produktiviteten hos eleverna. Istället för att vänta på hjälp och låta tiden gå, får eleverna genast feedback på om de gjort fel eller rätt i en uppgift. De kan snabbt använda sig av antingen en ledtråd eller lösningsnyckel. När eleverna t.ex. räknar ekvationer får de feedback i varje steg de räknar. På så sätt får de information om de är på rätt väg i deras uträkning. Den här typen av feedback hjälper eleverna att förstå alla steg i ekvationen för att till slut nå svaret.
Som nämnt i inledningen av den här texten behövs en god lärandemiljö för pedagogerna. I Kikora matematik får lärarna också olika form av rapporter som kan vara till nytta på olika sätt. Det finns exempelvis en rapport som i realtid visar om och i så fall hur många av eleverna som är inne på den uppgift läraren tilldelat. Läraren kan även se hur lång tid eleven tar på sig för att svara på varje uppgift. När en lärares elever räknat på en uppgift kan läraren gå till den delen som kallas för rapporter, där får läraren en rekommendation om vem eller vilka elever som eventuellt behöver mer stöttning och repetition, samt vem eller vilka elever som eventuellt behöver mer utmaningar.
Att sträva efter att läromedel ska vara inkluderande, främjar möjligheten till deltagande från alla, samt att det tillför ökandet av jämlikhet.
Vill du veta mer om hur du kan använda dig av Kikora matematik i din undervisning är du välkommen att beställa en demo eller ta kontakt med oss på info@kikora.se