Jörgen Zakrisson har arbetat som lärare i 35 år och arbetar idag som matematiklärare på Viktor Rydbergs Skola. Han började undervisa i matematik då han ville vara med och utveckla undervisningen av just matematik. Matematiklyftet som genomfördes för några år sedan tycker han har satt undervisningen av ämnet i fokus och att utvecklingen därefter har gått framåt. Dock finns mycket kvar att göra, speciellt när det kommer till aktiv inlärning och elevernas lust att lära.
Vi besökte Viktor Rydbergs skola Vasastan en fin dag i maj och pratade med Jörgen för att få höra hur han arbetar med matematikundervisningen, vilka utmaningar han ser och hur Kikora matematik passar in i hans undervisning.
Vända på sättet att lära ut matematik
Jörgen vill skapa lust för matematiken på ett annat sätt. Han vill komma bort från en undervisning som startar med lärarledd genomgång och sedan eget arbete i en matematikbok med förbestämt upplägg. Han vill utgå från ett problem och därefter se vad eleverna behöver kunna för att lösa problemet. Han vill även ha mycket diskussion i klassrummet och en möblering som möjliggör och uppmuntrar eleverna till detta. En annan möblering kan göra att det blir en annan dynamik i klassen och inte så utlämnande.
Jörgen berättar att han strävar efter att inlärningen ska vara effektiv och därför använder han flertalet digitala verktyg och läromedel. Han säger att han ser massor med fördelar med digital matematik men att det ena inte utesluter det andra och han uppmuntrar eleverna att använda papper och penna vid sidan av. Jörgens elever tycker också att det är motiverande att arbeta digitalt. ”De kommer ju att arbeta digitalt sen i sitt arbetsliv” säger han.
Fördelar med digitala läromedel inom matematiken
Jörgen ser att digitala läromedel har flera fördelar. Det viktigaste är att eleverna blir mer aktiva, enklare att motivera: eleverna orkar mer och jobbar mer.
Han menar framför allt att:
- Inlärningen blir effektiv och uppgifter som på papper eller i bok tar lång tid går snabbare med ett digitalt verktyg. Det gör också att eleverna hinner fler uppgifter och på så sätt snabbare kan nöta in kunskaperna. Att eleverna hinner fler uppgifter har han ofta märkt blir en motivator att fortsätta arbeta, att fortsätt kämpa.
- Han kan se i realtid hur eleverna arbetar. Det betyder att han kan vara proaktiv när han ser att någon eller några fastnar. Tidigare kunde det dröja tills efter lektionen när han samlat in mattehäftena som han upptäckte att en elev hade haft behov av stöttning eller att flera elever haft svårt med en specifik uppgift.
- Eleverna får testa sig fram och lära sig att använda olika verktyg såsom grafräknare, kalkylark, Geogebra och liknande. Det blir ju så effektivt. De kan experimentera och det blir konkret på ett sätt som inte går med en vanlig mattebok.
Kikora-matematik – ett viktigt verktyg i verktygslådan
Jörgen märkte att för att arbeta med begrepp och metoder behövde han ett annat läromedel än det läromedel han redan hade och där tycker han att Kikora matematik fyller sin funktion. Att man bygger upp begrepp och metoder i små steg för att sen gå till problemlösningen. Just att man bygger på kunskap med små steg har också gjort att han fått igång fler av de elever som haft svårt med matematiken innan.
Fler fördelar han ser med Kikora matematik är:
- Kalkylark, Geogebra, grafräknare och andra verktyg är inbäddat i Kikora vilket är fantastiskt bra. Eleverna kan laborera sig fram till en förståelse av nya begrepp samtidigt som verktygen är bra verktyg för att lösa uppgifter effektivt.
- Eleverna får feedback efter varje steg de tar för att lösa en uppgift och vet då på en gång om de tänkt rätt eller fel. Eleverna kan också få ledtrådar om de fastnar som hjälper dem att ta sig vidare.
- I Kikora finns en differentiering för eleverna vilket gör det lättare för eleverna att arbeta på en nivå som passar dem, att bygga upp begrepp och metoder från grunden eller utmaningar i form av svårare uppgifter.
- Att han själv kan välja de uppgifter och det innehåll som passar till det område inom matematiken som klassen arbetar med för tillfället. Att inte vara låst till ett upplägg som någon annan tagit fram.
Sammanfattningsvis kan man säga att digitala verktyg och Kikora matematik är en viktig del i matematikundervisningen på skolan. De gör undervisningen varierande, motivationen högre och inlärningen mer effektiv samtidigt som de är med och bidrar till att bygga den digitala kompetensen som eleverna kommer att behöva när de senare går ut i arbetslivet.