Läromedlet utgår från ett utforskande och interaktivt arbetsmaterial. Vi på Kikora tror att ett undersökande och utforskande förhållningssätt i matematik, ökar elevernas förståelse för ämnet och gör dem till bättre problemlösare.
Via uppgifterna ges eleverna goda möjligheter för att träna sina generella matematiska färdigheter, läsa och tolka uppgifter och använda digitala hjälpmedel. GeoGebra, CAS, kalkylark och programmering är exempel på digitala hjälpmedel som är integrerade i uppgifterna. Det ska vara enkelt och självklart för eleverna att använda dem. Många av uppgifterna är interaktiva, eller innehåller konkret matematik, som ett sätt att ge eleverna både förståelse och djupinlärning.
Kikora har inspirerats av djupinlärningsprincipen. I traditionell matematikundervisning är varje arbetsområde kortare och repeteras på årlig basis med viss utvidgning. Genom att utgå från djupinlärningsprincipen, ges eleverna möjligheten att interagera med arbetsmomenten genom olika infallsvinklar, kontexter och strategier. I praktiken kan det innebära att minimera antalet arbetsområden per läsår, och koncentrera sig på utvalda arbetsområden en längre tid. Det går även att läsa arbetsområden med ett tydligt samband under samma läsår, exempelvis bråk och sannolikhet eller procent och statistik.
Kikora Matematik ger lärare möjligheten att stanna upp i ett arbetsområde så länge som läraren finner nödvändigt, för att elever ska befästa kunskaper. Av den anledningen är läromedlet inte kategoriserat utifrån årskurs, utan i arbetsområden för varje stadie. Uppgifterna är däremot rekommenderade för specifika årskurser. Strukturen ger således en överblick över uppgifter som är lämpade för respektive årskurs, via deras namn eller föreslagna årsplaneringar. Läraren väljer däremot själv hur och när elever tilldelas specifika arbetsområden.
Kikora Matematik är på så vis flexibelt, och det är även utformat för att fungera som ett kompletterande verktyg till de läromedel som skolor redan använder. Likväl som det också erbjuder möjligheten att ge variation, bredd och djup i undervisningen. Eleverna kan utforska nya arbetsområden, eller bli tryggare i arbetsområden som de redan arbetat med – möjligheterna är många.
Om du vill ha stöttning i din planering så har vi gjort förslag på årsplaner. Dessa finner du under Vägledning när du är inloggad i Kikora matematik. Där hittar du också den nya lärarhandledningen.
Vi ser fram emot ett nytt läsår!