Sven Olden Dammann, mentorslärare i årskurs 5, är noggrann med att eleverna ska förstå matematik och hur saker och ting hänger samman i stället för att plugga algoritmer. Fördjupande övningar som både starka och svaga elever kan jobba tillsammans med, och gärna prata om, bidrar till att eleverna blir tryggare i matematiken. I verktygslådan har han bland annat Kikora matematik som digitalt läromedel.
Nyligen besökte vi klass 6C och läraren Sven Olden Dammann på Nesoddtangen skole. Han har jobbat som lärare i 12 år varav de senaste 9 på Nesodden. Vi möter en engagerad klass efter rasten kl. 09:45. Eleverna sätter sig snabbt och lugnt på sina platser och man märker att Sven är en tydlig klassledare. Några elever vänder sig om för att ta en titt på Kikora-folket som är på besök, men vänder sig snabbt fram mot katetern för att följa med i undervisningen
Den idealiska matematiklektionen kontra för lite tid
För Sven är den idealiska matematiklektionen en timme där alla eleverna är med på ett eller annat vis och upplever att de gör någonting viktigt och att de förstår vad de håller på med.
– “Jag tycker att det är jätteviktigt att eleverna förstår vad de håller på med och inte bara gör övningar mekaniskt. Det är viktigt att det finns ett logiskt förhållande till matematiken” säger han.
Men Sven, som många andra lärare, upplever att det är knapert med tid. Som grundskollärare har han många olika ämnen att orientera och planlägga och som mentorslärare ännu fler saker som ska följas upp, svaras på och dokumenteras.
– “De största utmaningarna är att många elever inte tror att de kan matematik och att jag som lärare inte har tillräckligt med tid för den uppföljning som jag önskar” berättar han.
Han framför hur viktigt det är att ha ett så gott samarbete med föräldrar som möjligt och inte minst att ha en så god översikt över barnen som möjligt. Men många gånger är man tvungen att konstatera att det inte är så bra som man vill att det ska vara:
– “Jag kunde säkert ha arbetat alla kvällar och helger men det är inte hållbart i samband med mitt egna familjeliv. Ibland måste man konstatera att det är bra nog, även om det inte är felfritt” säger han.
Kikora - ett komplement i undervisningen
Sven använder Kikora som ett komplement till katederundervisning men även för läxor. Han tycker uppgifterna är väl genomarbetade och fint illustrerade. Dessutom bygger de på tanken att matematik är logiskt och att saker och ting hänger samman.
– “Uppgifterna tar allt mellan 20 till 30 minuter för eleverna att genomföra. De är visuella och logiska – vilket gör att eleverna förstår vad de ska göra, ibland utan att de förstår att de just lärt sig någonting nytt! Och då tänker jag att man har träffat väldigt bra med sättet uppgiften är skapad på” säger han.
Han berättar att det är en stor spridning i klassen. Det är flera elever som är väldigt osäkra på positionssystemet och det leder till att allt annat i matematiken blir svårt. Sen finns det också elever som redan klarar matte för högstadiet. Så spridningen är stor. Med Kikora är differentieringen enkel med de tre nivåerna (Stig A, B eller C). Detta fungerar väldigt fint för hans klass där de allra flesta gör uppgifter på stig B. Det är några som väljer stig A eller C, men av och till arbetar eleverna med uppgifter som egentligen är anpassade för andra årskurser.
– “I år har jag använt några uppgifter från årskurs fem för några elever som behöver repetition och för några elever som hade hål i kunskapen helt enkelt” säger Sven.
En annan sak han lyfter fram med Kikora är att han har tydlig översikt på elevernas arbeten. Han ser vilka elever som har gjort vilka uppgifter och om de har fått hjälp av av systemet och hur lång tid det har tagit.
– “Rapporterna är översiktliga och fina att förhålla sig till” säger han.
Ökad motivation och självförtroende
Det var till en början ovant för eleverna att jobba med Kikora, då detta var deras första digitala läromedel i matematiken. Men han märker att eleverna jobbar flitigt och när de kommit igenom en stig med uppgifter så blir de lite tryggare till nästa lektion. Sven upplever att eleverna också får ett ökat självförtroende genom att jobba med matematiken.
– “Jag märker också att eleverna upplever ökad motivation för matte genom att arbeta med Kikora” säger han avslutningsvis.