”När du har slutfört uppgifter i MatteMaraton blir du gladare och vill göra mer. När läraren säger att vi måste sluta tänker vi: nej, varför?” säger Håkan, elev i åk 6.
Vi får mycket feedback om ökad motivation från elever och lärare efter MatteMaraton varje år. Varför är engagemanget så starkt och hur påverkar det inlärningen i matematik?
Vad säger forskningen om motivation och behärskning?
För många elever kan matematik vara ett ämne där de upplever lite behärskning, vilket påverkar motivationen och självförtroendet hos barnet. Teorin om att hantera förväntningar har utvecklats av Bandura (1994). Han säger elevernas svar på frågan: ”Kommer jag att kunna lösa den här uppgiften?” är mycket avgörande för vad de väljer att göra.
Håkan, elev i årskurs 6, uttrycker sina förväntningar att klara av uppgifterna på detta sätt:
– När jag får de svåra uppgifterna gjorda får jag bättre självförtroende och jag känner för att jobba mer och mer. När jag senare får uppgifter som liknar dem i Kikora blir jag glad och har en tro på att jag också kan klara dessa.
Motivation och behärskning hänger nära samman och är två faktorer som påverkar elevernas lärande. Elever som upplever behärskning får ofta ökad motivation och en inre drivkraft att lära sig mer och utveckla sina färdigheter. En viktig utgångspunkt för ökad motivation är att eleven är delaktig i själva lärandet.
”Elever som är motiverade kan bli helt upptagna när de arbetar med en aktivitet och de kan känna en stark glädje och tappa känslan av tid, plats och sig själva – vi säger att de är i ett “flow”. Brist på motivation kan å andra sidan få vilket litet initiativ som helst att kännas blytungt.” (Nosrati & Wæge 2019, s. 13)
Yttre eller inre motivation?
Det är lätt att föreställa sig att MatteMaraton i första hand handlar om yttre motivation. Det här är trots allt en tävling och eleverna är intresserade av att vinna priser. Efter att ha pratat med elever och lärare på flera skolor får vi ett tydligt intryck av att MatteMaraton också sätter igång elevernas inre motivation.
Mette Løvås Gjerde är kontaktlärare i 7:an och har deltagit i MatteMaraton i många år. Hon älskar engagemanget det skapar och tror att tävlingen bidrar till ökad motivation och en känsla av behärskning:
“– Elever är mer intresserade av att utmana sig själva i ökande svårighetsgrader, istället för att lösa lättare uppgifter. Sedan handlar det om vad som finns inom dem, alltså den inre motivationen”, tror hon.
Jag bygger upp mitt förtroende genom att börja med lite lättare uppgifter och därefter går jag loss på de svårare eftersom. Jag tycker att jag fått bättre tålamod och är mer intresserad av matte efter att jag jobbat med uppgifterna i MatteMaraton.
Christina, elev i åk 6
Detta stämmer också överens med vad som finns i forskningen.
Elever med inre motivation:
- föredrar utmanande uppgifter
- ställer frågor som går utöver uppgiften
- ler och upplever glädje med att arbeta med uppgifterna
- visar stolthet över sina prestationer
- initierar lärandeaktiviteter på egen hand
- är ihärdiga och ger inte upp när de ställs inför motgångar
- är ovilliga att sluta arbeta med en uppgift de inte har löst
- göra mer än vad som krävs
(Nosrati & Wæge, 2019, s.21).
Mette och Christina är helt i samklang med den feedback vi får från andra lärare och elever, MatteMaraton sätter dessa färdigheter i rörelse.
Vårens vackraste äventyr
Flera skolor har tagit med MatteMaraton i sin årliga kalender. Avdelningschef Inger-Lise Risøy säger att man på Krokstad skola vill att alla elever ska delta i MatteMaraton varje år:
“– Vi följer på kartan hur vi står till i förhållande till andra skolor, och vi upplever ett otroligt engagemang och enighet på skolan”, säger Inger-Lise.
MatteMaraton startar varje år den 1 maj, men flera lärare berättar att eleverna börjar fråga om det redan i april. Då brukar vi tilldela lite extrauppgifter i Kikora som eleverna kan jobba med, om de vill. Vi måste ta det faktum att eleverna vill lösa problem i matematik på största allvar, så det är viktigt för oss att ordna detta. På så sätt förbereder vi också eleven på vad som komma skall, så att de är redo att släppa loss när startskottet går. Många sitter därför redo kl 00:00 och de börjar räkna redan på natten. En av anledningarna till detta kan vara att MatteMaraton har blivit en kultur här på skolan och ett event som eleverna ser fram emot och längtar till..
Att MatteMaraton omtalas som ”Vårens vackraste äventyr” verkar väldigt passande för lärare. Eleverna upprepar och får bekräftelse på sina färdigheter och gör snabba framsteg. Att det finns många nivåer att välja på är också något lärare ofta lyfter fram. Eleverna har möjlighet att börja på en lägre nivå och uppleva en känsla av behärskning genom att se att de uppnår detta. Därmed motiveras de att utmana sig själva och att lösa svårare uppgifter.
Jag tycker inte att matte är det bästa ämnet precis, men i maj blir det ett bättre ämne. Jag pushar mig själv lite extra och får en bra känsla inombords när jag får det gjort.
Lea, elev åk 7
Samarbete och erfarenhetsutbyte
I MatteMaraton är tanken att samarbeta och hjälpa varandra till målet. Därför har vi bland tex klasspriser. Vissa uppgifter kommer att vara utmanande och krävand, men då får man lov att samarbeta och be om hjälp. Lärarna säger att lagandan och viljan att hjälpa varandra är stor. Det är ofta elever som har löst många uppgifter och som kanske ligger flera hästhuvuden före andra. Lärare berättar hur dessa elever ofta går bort och helt naturligt hjälper en klasskompis
– Jag älskar MatteMaraton för att det skapar magi, det skapar engagemang i klassrummet. Det jag kanske uppskattar mest är när jag ser akademiskt svagare elever söka hjälp av akademiskt starkare klasskamrater. Det är kul att se hur akademiskt starka elever får den ansvarskänsla de får och hur det blir en stor sammanhållning i klassen, säger Bayan Palani, kontaktlärare.
Jag känner att jag får till matten i MatteMaraton eftersom jag får snabb feedback. Det gör mig glad när jag ser att jag får jobbet gjort. Jag blir inte riktigt sårad om jag får fel, sedan försöker jag igen och igen. Det är okej att göra misstag i Kikora, för du kan försöka igen, och då lär du dig mer om den uppgiften
Asia, elev åk 6
Mycket tyder på att många elever får en ökad inlärning och befäster sina förmågor av MatteMaraton. Lärare säger att fler elever upplever mer glädje i ämnet, blir mer uthålliga, har ökade förväntningar på behärskning och blir mer mottagliga för hjälp när de stöter på ett problem. Fler elever upptäcker också att det är okej att göra fel. Dessa är viktiga komponenter för lärande i matematik och även några av kännetecknen för tankesättet hos elever som har utvecklat ett ”tillväxttankesätt” (Dweck, 2006).
– MatteMaraton skapar ett behov av lärande och det är roligt att se hur de pushar sig själva. Eleverna har blivit mer ihärdiga, vilket jag ser att de också tar med sig när de jobbar med andra uppgifter efter att MatteMaraton är klart, säger Bente Irby, kontaktlärare.
Vi på Kikora ser fram emot ännu en majmånad full av motivation, behärskning och massor av skoj!