Lucas Lennartsson har undervisat på grundskolan i över 15 år. Nu arbetar han i en årskurs 6 på Byavångsskolan i Tomelilla kommun. Han berättar att med övergången till digital undervisning i matematik så har han fått bättre insikt i elevernas inlärning. Dessutom har han tillgång till många uppgifter som är anpassade efter olika nivåer och lätta att använda i undervisningen – med andra ord, han har bättre koll på sin undervisning.
Fördelar med interaktivt matematikläromedel
Forskning visar att en digital mattebok utan interaktiva funktioner är sämre för inlärning och fokus än en traditionell bok på papper. Däremot om det finns “gamifiering” så som i Kikora matematik, så att du kan fylla aktivitetsringar, levla upp osv så triggar det fler elever att träna mer. Finns det dessutom interaktiva inslag – att det inte bara är rätt eller fel- så ökar inlärningen betydligt mer än med traditionella böcker.
Forskning visar också att när AI är fullt integrerad kommer ett aktivt läromedel vara effektivare än till och med enskild undervisning med lärare.
De som tjänar mest på en digitaliserad undervisning är framförallt killar och elever i socialt utsatta miljöer!
Sedan vi började arbeta med en digitaliserad undervisning har både mitt fokus som lärare men också arbetssätt ändrats en hel del. Jag lägger i princip ingen tid alls på att traditionellt “rätta uppgifter eller prov” utan kan istället lägga fokus på att analysera resultat. Jag lägger heller inte mycket tid på att leta efter eller anpassa material, leta utmaningar etc utan kan med några enkla tryck ge varje enskild elev det som de behöver. Som lärare upplever jag framförallt fyra skillnader i min undervisning.
Bättre koll på undervisningen och eleverna
- Min koll på varje elev ökar
Jag kan i realtid se vad varje elev gör. Som lärare ser jag om eleverna inte förstår och vilka områden den kämpar med. Det går att se om eleverna chansar eller använder facit och vilken svårighetsnivå de väljer. Efter lektionens slut kan jag se hur mycket varje elev faktiskt arbetat, inte bara antal uppgifter men också hur mycket faktisk tid de jobbat. - Min koll på min egen undervisning
Jag får varje lektion feedback på vad eleverna förstått eller inte. (Se bilden) där ser jag om det är elever jag behöver kolla upp eller om det är uppgifter som många inte förstår – då är det jag som inte nått fram med min genomgång och behöver tänka annorlunda. Det blir tydligt för mig när jag behöver förklara igen eller mer!
- Elevernas koll på sina egna kunskaper
Numera kommer eleverna och ber om mer uppgifter och till och med tester! De kan komma och säga att nu har jag klarat omvandlingar från blandad form och be om ett test på det eller en svårare utmaning inom området. Eleverna vet vilka områden de jobbar med och ber ofta om ett uppdrag på något de behöver träna. Under lektionen lägger jag direkt till fler uppgifter enkelt. - Mer träning – diskussion
När vi använder diskussionsverktyget vet jag att samtliga elever har samma uppgift på sina skärmar och kan inte göra något annat än just det vi gör. Det blir lätt att använda EPA-diskussioner (enskild-par-alla). Eleverna triggas mycket av gamificationdelen i programmen, de vill vara den som jobbat mest eller de vill klara nästa ring eller få nästa belöning i programmet.
Eleverna kan också träna väldigt många fler uppgifter i exempelvis geometri, de kan dra, bygga och upptäcka mängder! När vi gjort en gemensam diskussion väljer eleverna själva svårighetsnivå.