På skolverkets sida kan man läsa att enligt skollagen så ska skolan vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. Skolan ska dessutom arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar. I denna artikel ger vi förslag på hur digitala läromedel i matematik kan bidra till en likvärdig undervisning genom t.ex. flexibilitet och funktioner för individanpassning.
Flexibilitet för dig och din grupp
Det är viktigt att kunna anpassa sin undervisning till gruppen och man behöver då läromedel som är flexibla. Med Kikora matematik har vi inspirerats av djupinlärningsprincipen vilket ger eleverna möjligheten att interagera med arbetsmomenten genom olika infallsvinklar, kontexter och strategier. Av den anledningen är läromedlet inte kategoriserat utifrån årskurs, utan i arbetsområden för varje stadie. Innehållet är upplagt på ett sätt som även fungerar väl med undervisning enligt fasta årsplaner.
Till varje årskurs finns därför även en föreslagen plan. Då många lärare använder fler läromedel och verktyg i undervisningen, har vi också haft detta i åtanke och dispositionen på innehållet är utformat för att fungera även som ett kompletterande verktyg till andra läromedel som skolor redan använder. Likväl som det också erbjuder möjligheten att ge variation, bredd och djup i undervisningen, gör det att du som lärare kan använda Kikora matematik i den undervisningsmodell som du själv använder och som passar din grupp.
Individanpassning ger utmaning på rätt nivå
I Kikora matematik finns uppgifter på olika nivåer. Eleverna kan själva välja vilken nivå de vill arbeta på, men läraren kan också välja åt eleven vid behov. Man kan när som helst byta nivå och det är inga problem att arbeta på olika nivåer i olika teman. Det gör att eleverna får rätt utmaning hela tiden. Uppgifterna på de olika nivåerna har olika mycket stöd i form av visualiseringar och ledtrådar.
Läraren kan också tilldela elever uppgifter från specifika delar av innehållet. Det går att välja vilken del av innehållet som eleven ska arbeta med, på vilken nivå och hur många uppgifter. Läraren kan också välja att tilldela innehåll från en högre eller lägre årskurs än den som eleven går i och om eleven ska få tillgång till hjälp så som ledtrådar och facit.
Rapporterna i systemet ger en övergripande bild av elevernas arbete i realtid och synliggör eventuella kunskapsluckor vilket underlättar anpassningen av undervisningen.
Självständigt arbete och lättare att förstå matematiken
I introduktionen får eleverna hjälp att aktivera nödvändiga förkunskaper. Eleverna utforskar teman och begrepp och kan själva upptäcka mönster och samband. Introduktionen är utformad så att det passar elever som för första gången möter det aktuella arbetsområdet. Det gör att elever som av olika anledningar arbetar med innehållet hemifrån lättare får en förståelse för hur de ska bemöta uppgifterna som följer introduktionen.
I Kikora matematik har vi ett stort fokus på att matematiken ska vara interaktiv och visuell. Genom utforskning och manipulering av visualiseringar och modeller kan eleven enklare förstå matematiken. Den blir mer greppbar och kunskapen tas upp av en bredare grupp.
Digitala läromedel är nästan uteslutande självrättande. Det betyder att eleverna får svar direkt när de löst en uppgift om svaret är rätt eller fel. I Kikora matematik har vi en utökad rättningsfunktion som även ger återkoppling rad för rad i uträkningen. Sådan ”direktåterkoppling” främjar lärande eftersom det uppmuntrar till att lösa problem steg för steg. Det hjälper också till att göra eleverna mer medvetna om deras eget sätt att tänka och var i uträkningen det blev fel.
Om eleverna fastnar, finns ofta olika typer av ledtrådar att tillgå. Det kan vara tips på hur du ska tänka kring uträkningen, förslag på olika uträkningar osv. Slutligen finns även facit.
Att eleven får direkt feedback och kan ta hjälp av ledtrådar gör att eleven kan komma vidare med sin uträkning och sina uppgifter även om läraren inte har möjlighet att hjälpa till direkt.
Kommunikation och resonemang
I matematiken är det viktigt att eleverna får träna på att utveckla deras resonemang, matematiska språk och kommunikationsförmåga. Med digitala matematikläromedel är det enklare att ingå i denna typ av diskussion. I Kikora matematik har vi hundratals frågor som är framtagna för att användas specifikt för att diskutera.
I alla teman finns diskussionsfrågor där du som lärare kan välja en av frågorna du vill diskutera och skicka ut till eleverna via diskussionsverktyget. Eleverna svarar anonymt och svaren används som underlag för diskussionen. De kan diskutera klassvis i grupper eller i par. Förutom att lösa uppgiften ger det eleverna möjligheten att öva på förmågan att samtala matematik, resonera och argumentera för sin sak.
Sammanfattning
Det finns såklart många fler fördelar och läraren har en stor del i undervisningen. För att sammanfatta kan vi säga att digitala läromedel bidrar till likvärdig undervisning genom att flexibiliteten och möjligheten till individanpassning ger eleverna förutsättning att ta till sig av matematiken och lyckas på deras nivå. Medan visualiseringar, självrättande funktioner, ledtrådar och stöd gör det lättare att arbeta med matematiken utanför klassrummet. Det inkluderar de som inte kan närvara på lektionen eller för de som arbetar med matematiken utanför lektionstid.
Vidare ger aktiviteter för kommunikation och resonemang möjlighet till delaktighet och en ökad verbal och social förmåga.