Utforskning och problemlösning Àr viktiga element i matematiken. Problemlösning i matematik handlar om att elever utvecklar strategier och metoder för att lösa problem som de inte kan sedan tidigare. DÀrför har vi valt att tillÀgna ett helt kapitel Ät 6 problemlösningsmetoder i vÄrt lÀromedel i Kikora matematik. Hanan Abdelrahman och Tom Rune Kongelf Àr ansvariga redaktörer.
Problemen presenteras genom noga utvalda uppgifter med omfattande lösningsförslag och lÀrarhandledningar som beskriver tillvÀgagÄngssÀtten steg för steg. SÄ skapar vi rÀtt förutsÀttningar för bÄde elev och lÀrare att bli bra problemlösare i matematik. Vi har valt att fokusera pÄ de sex mest anvÀnda problemlösningsmetoderna:
- Gör en teckning: eleverna ritar en modell som illustrerar eller visualiserar uppgiften, vilket hjÀlper dem att förstÄ problemet bÀttre. De kan sedan lÀgga in information i teckningen som hjÀlper dem pÄ vÀgen att lösa uppgiften.
- Gissa och kolla: Ibland kan det vara svÄrt att veta hur man ska angripa ett problem. Kvalificerad och strukturerad gissning genom att tÀnka logiskt för att komma fram till svaret och sedan rÀkna ut om det Àr korrekt, kan vara en lösning. Det handlar i första hand om att eleven ska skaffa sig en överblick över vad eleven förstÄr genom att tÀnka systematiskt.
- Dela upp problemet: HÀr ska eleverna dela upp problemet i mindre delar och ta reda pÄ vad det Àr klokt att börja eller avsluta med sÄ att problemet blir lÀttare att angripa.
- Leta efter mönster: Vissa problem kan vara sÄ omfattande att eleverna inte riktigt vet var de ska börja. De kan dÄ leta efter ett system eller mönster, vad som Àr likt eller vad som Àr annorlunda. HÀr handlar det om att lösa uppgifterna genom att hitta ett system och se att saker hÀnger ihop.
- Gör en tabell: Eleverna sÀtter upp informationen i en tydlig tabell som visar samband. Detta gör det lÀttare att hitta mönster i en serie siffror, sortera siffror eller hitta en specifik kombination.
- Att tÀnka baklÀnges: Det Àr inte sÄ med alla problem att man mÄste arbeta sig igenom den information som ges frÄn början till slut i uppgiften. Det hÀnder att man ska börja med den information som Àr kÀnd, som kan vara i slutet, och arbeta baklÀnges dÀrifrÄn.