Patrik Sigvardsson undervisar i matematik på åk 7-9 på Sommarhemskolan i Uddevalla. Han har använt Kikora matematik som läromedel i sin undervisning i ett par år och vi passade på att prata lite med honom för att se hur han använder Kikora matematik i sin undervisning.
Han förklarar att han använder flera läromedel i sin undervisning, både analoga och digitala, för att öka variationen. Han tycker att ett bra upplägg är att eleverna själva får välja om de vill arbeta analogt eller digitalt och berättar vidare att 2/3 av klassen föredrar att arbeta med matematiken digitalt.
Direkt feedback, motivation och engagemang
Detta gjorde oss nyfikna och vi frågade eleverna vad det är som gör att de föredrar att arbeta med matematiken digitalt. De berättar att de tycker om funktionen med att det är självrättande och att de får feedback direkt, på varje rad i uträkningen. Det gör att de får veta om de tänkt rätt redan från början och det hjälper dem att förstå var de går fel i uträkningen.
En annan stor fördel är att det finns ledtrådar som visar olika sätt att tänka kring tillvägagångssätt för att lösa en uppgift. Det gör att de inte behöver sitta och vänta på hjälp från läraren om de fastnar då de kan få hjälp av ledtrådarna och själv ta sig vidare. De kan helt enkelt arbeta mer självständigt.
Sedan tycker de att det är roligare med matematik på datorn än i boken och fler av eleverna upplever att de tröttnar när de jobbar i bok medan när de arbetar digitalt blir de mer engagerade.
En del av eleverna tycker också att då man får poäng för lösta uppgifter så blir de mer motiverade att göra fler uppgifter.
Kikora matematik är det bästa matteprogrammet
Alma, åk 8
Nivåindelning och individanpassning
Vi frågar Patrik hur han praktiskt använder Kikora matematik i undervisningen och han berättar att han vänder tilldelningsverktyget. Dvs att han planerar i förväg och väljer ut en del av läromedlet som de ska arbeta med och tilldelar eleverna veckovis de uppgifter som han förväntar sig att de ska göra under veckan. Han säger att det då blir tydligt för eleverna vad det är de ska arbeta med och de hittar lätt till rätt uppgifter.
I läromedlet finns uppgifter på olika nivåer och Patrik brukar oftast låta eleverna själva välja vilken nivå de vill arbeta på. Men vid behov av individanpassning tilldelar han elever uppgifter på olika nivåer. Just att individanpassa tycker han är lättare i digitala läromedel än i analoga.
Vi undrar om Patrik tycker att någon specifik målgrupp av eleverna gynnas mer av att använda Kikora matematik och på vilket sätt. Han svarar att på grund av att uppgifterna finns i olika svårighetsgrad så tycker han att läromedlet passar alla kategorier av elever. Däremot har han sett att de elever som har lite svårt för matematiken har större behållning av de animationer/modeller som förklarar hur de ska tänka än de elever som ligger i framkant.
Bättre möjlighet att följa upp elevernas arbete och att upptäcka kunskapsluckor
Han förklarar vidare för oss att han tycker att rapporteringsverktyget är en av de stora fördelarna med att arbeta med ett digitalt läromedel. Han får snabbt en god överblick över elevernas arbete i real-tid. Vad arbetar de med, hur mycket har de arbetat och var fastnar de. Det gör att han lättare och snabbare kan göra insatser där han ser att det behövs. Det underlättar hans arbete, sparar tid och hjälper honom att bedriva god och effektiv undervisning.
Det är alltid värdefullt för oss att få insikt i hur Kikora matematik används i undervisningen och på vilket sätt vi bidrar till undervisningen och elevernas inlärning.
Vi tackar Patrik och Sommarhemsskolan för pratstunden.